Home » עובד זר סיעודי או בית אבות סיעודי – הצד הכספי

עובד זר סיעודי או בית אבות סיעודי – הצד הכספי

כשאדם קרוב הופך לסיעודי, בין אם מדובר בהורה או בבן זוגעובד זר סיעודי או בית אבות - הצד הכספי, אין ספק שבני המשפחה המטפלים מעוניינים למצוא עבורו את הפיתרון הטיפולי הטוב ביותר, שיספק לו את הטיפול המסור והמקיף ביותר.

ובכל זאת, אצל רוב המשפחות גם המרכיב הכספי נלקח בחשבון, ומשפחות רבות נאלצות לבחור בחלופה שהיא אולי פחות רצויה מבחינתם, אך פשוט יותר זולה. זאת מכיוון שטיפול סיעודי הינו טיפול יקר מאד. מהם ההבדלים מבחינת העלויות בין העסקת עובד זר סיעודי לבין בית אבות סיעודי? מאמר זה ינסה לענות על שאלה זו.

עלות העסקתו של עובד זר

עובד זר סיעודי הינו מטפל בעל אזרחות זרה. עובדים זרים סיעודיים מעדיפים לרוב לגור בבית הקשיש ולכן עומדים לרשות הקשיש 24 שעות ביממה (למעט יום מנוחה אחד בשבוע).

עלות העובד הזר נחלקת לכמה חלקים:

  • עלות הבאתו של העובד הזר מארץ מולדתו: עלות זו יכולה להגיע לכמה מאות שקלים וכוללת אגרה עבור היתר לשם העסקת עובד זר בגובה של כ- 260 שקל, וכן תשלום אגרה עבור בקשת אשרת כניסה בגובה של כ- 145 שקל. עמלה לחברת הסיעוד המתווכת את הבאת העובד הזר מארצו בגובה של כ- 2000 שקל. לסכומים אלה מתווספות אגרות שונות והיטלים שונים.
  • שכרו של העובד הזר צריך להיות לפחות בגובה שכר המינימום. שכר המינימום עומד בשנת 2012 על כ- 4300 שקל.
  • ביטוח עובד זר – עובד זר זכאי לתשלום מצד המעסיק עבור הזכויות הסוציאליות הבאות: ביטוח רפואי פרטי על חשבון המעסיק. העלות היא כ 1.5$ ליום (כ-45$ לחודש. וביטוח לאומי – על המעסיק לשלם עבור העובד הזר ביטוח לאומי בסך של כ 2% משכרו. (כ-80 שקל לחודש).
  • דמי התקשרות חודשיים לחברת כוח האדם עבור ליווי ופיקוח על העובד הזר, כ – 70 שקל לחודש.
  • מותר לנכות משכר העובד עד 25% משכרו בעבור ההוצאות. הניכוי יכול להיות סך כל ההוצאות החודשיות עבור העובד או %25 מהשכר ובתנאי שיהיה זה הסכום הנמוך מביניהם.
  • בנוסף לכל אלה זכאי העובד הזר לדמי הבראה שנתיים: 1700 שקל בשנה הראשונה ו- 2010 שקל החל מהשנה השנייה.

סה"כ יכולה העסקת העובד להגיע לסכומי המינימום הבאים (יכול להיות יותר):

  • כ – 3000 שקל סכום חד פעמי להבאת העובד.
  • כ – 4000 שקל שכרו החודשי של העובד.
  • כ- 2000 שקל תשלום חד שנתי עבור דמי הבראה.

בימים אלה נערך ניסוי על ידי ביטוח לאומי בחלק מן הישובים בארץ שמטרתו לאפשר לקשישים ובני משפחותיהם לממן חלק מעלות המטפל הזר על ידי חוק סיעוד. במידה והניסוי יצליח הוא יוחל בכל רחבי הארץ ויוכל להפחית מהעלות החודשית.

קראו גם על: הוצאות המשפחה להעסקת עובד זר סיעודי 

עלות של בית אבות סיעודי

בית אבות סיעודי הינו שירות יקר. העלות של בית אבות סיעודי באזור המרכז הינה בין 10,000-15,000 שקל לחודש. באזורי הפריפריה העלות נמוכה מעט יותר.

למי שמתקשה במימון זה ישנן כמה אפשרויות:

  • קבלת "קוד" מטעם משרד הבריאות המקנה הנחה למי שמוכיח קושי כלכלי במימון בית האבות.
  • ניצול נכסים קיימים: חסכונות, מכירת או השכרת הדירה של הקשיש ועוד.
  • מימון בית האבות באמצעות משכנתה הפוכה.

עם זאת צריך לזכור כי בית אבות מספק לקשיש את כל צרכיו, כאשר מדובר בצרכים שהם מעבר לטיפול עצמו: כל מזונות של הקשיש ממומן על ידי בית האבות, שירותי טיפול, שירותי כביסה וניקיון ושירותי חברה והעשרה. על פניו נראה כי העסקת עובד זר הינה זולה יותר משילוב הקשיש בבית אבות, אך יש לבחון כל מקרה לגופו ולהתייחס גם לפן החברתי והמשפחתי בבחירה בין עובד זר לבית אבות סיעודי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715472

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר