Home » הערכה גריאטרית כוללנית

הערכה גריאטרית כוללנית

אחד האתגרים של רופאי משפחה וגריאטרים, הוא להעריך בצורה נכונה את תפקודם של המטופלים הקשישים. זהו אתגר משמעותי ובעל חשיבות עצומה, אשר בא לבחון את המצב הקוגניטיבי ואת הסיכון להתדרדרות תפקודית וקוגניטיבית, לבדוק מהי יכולת הקשישים לדחות מוגבלויות ובמיוחד להבין מהו הטיפול היעיל ביותר שניתן להעניק להם.

כמו כן, במסגרת ההערכה הגריאטרית הכוללנית יש לבדוק את שביעות רצונם של בני המשפחה מהטיפול ומהמצב הכללי, וכמו כן לבדוק את היענותם לדרישות התובעניות שיכולות להיות לאדם קשיש וחולה.

מחקר בנושא

על מנת להבין האם יש צורך בהערכה מקיפה לגבי המצב הבריאותי והרגשי של הקשישים, ביצעו מחקר בנושא שכלל 221 קשישים אשר עברו הערכה גריאטרית כוללנית לעומת 166 שלא עברו הערכה מתאימה.

תוצאות המחקר הראו שרוב הקשישים שהופנו אל רופאי המשפחה והרופאים הגריאטרים היו תשושים מאוד בעלי מחלות גריאטריות שונות אשר זקוקים להערכה המקיפה. לטענת הרופאים המטפלים, בזכות הערכה מתאימה וטובה, הקשישים יצליחו לקבל טיפול מתאים ומצבם אף יכול להשתפר.

שיפור במצב

על פי המחקר נראה שמטופלים אשר עברו הערכה גריאטרית מלאה נהנו מיציבות במצבם הבריאותי, וזאת לעומת החולים שלא עברו ביקורת והערכה מלאה.

יש לציין שהחולים שלא עברו את ההערכה הכוללנית סבלו מהתדרדרות במצב, ולעומתם החולים שעברו את ההערכה דווקא נהנו משיפור באיכות החיים. מלבד זאת, מטופלים שלא עברו הערכה מתאימה פנו יותר אל שירותי הרווחה בבקשה לעזרה, דבר המדגיש את חשיבות ההערכה הנכונה גם במישור הסוציאלי.

הפחתה בעומס על המשפחות

לאור המחקר שבוצע, גם משפחותיהם של הקשישים אשר עברו הערכה גריאטרית מקיפה נהנו משיפור במצבם וביציבותם. לאחר ביצוע ההערכה והתאמת הטיפול למטופלים, העומס על המשפחות ירד ומצב המשפחות השתפר.

חשוב לזכור שתפקוד המשפחה חשוב ביותר, ומשפיע באופן ישיר על תפקוד הקשישים, איכות חייהם ובריאותם הפיזית והנפשית. ולכן, ככל שהעומס המופעל על המשפחות קטן, כך גם הסיכויים לאיכות חיים טובה בקרב הקשישים משתפרים גם כן.

אבחון מוקדם של ירידה קוגניטיבית

אחד הדברים הנפוצים והמדאיגים בקרב קשישים הוא ירידה קוגניטיבית. קשישים רבים סובלים מהפרעות בתפקוד הקוגניטיבי כמו הפרעות זיכרון, איבוד אוריינטציה ותפקוד כללי ירוד, שלעיתים מתדרדר למחלות דמנציה ואלצהיימר.

יש לציין שאבחון מוקדם של הירידה הקוגניטיבית מאפשר הכרה מוקדמת במצב ולעתים אף מאפשר תחילת טיפול. עצירת הירידה הקוגניטיבית מתאפשרת אם כן על ידי הערכה גריאטרית מקיפה שבוחנת את המצב השכלי ומאפשרת לחולים לקבל טיפול מהיר ומוקדם.

התמודדות טובה יותר עם המצב הקיים

חשוב לזכור שהמצב הגופני והנפשי של הקשישים אינו טוב, וליכולת התמודדותם עם המצב חשיבות רבה לגבי איכות חייהם וסיכויי ההישרדות שלהם. הערכת גריאטרית כוללנית מאפשרת התמודדות טובה יותר עם המצב, אבחון מהיר יותר של בעיות והתאמה טובה יותר של התרופות והטיפולים המבוצעים.

לא פעם, קשישים רבים סובלים מטיפול לא מתאים שמגיע על רקע הערכה לא מספקת וחוסר תשומת לב מצב הרופאים. אבחון מקיף יעזור להתאים את התרופות ולבחון מחדש את נחיצות הטיפולים המוצעים לקשישים, במטרה לאפשר להם איכות חיים טובה יותר.

חשיבות הקמת מרפאות גריאטריות

לאור תוצאות המחקר ותוצאות מחקרים נוספים שנערכו ברחבי העולם, מוצגת החשיבות הרבה של הקמת מרפאות גריאטריות בקופות החולים בקהילה. קיומן של מרפאות כאלה יאפשר הערכה גריאטרית מקיפה וטובה, שתספק למטופלים את היתרונות הרבים שהוצגו במחקרים השונים. אין ספק שלאור הזדקנות האוכלוסייה וקיומם של קשישים רבים, יש לשקול הקמת מערך מתאים, על מנת לאפשר בריאות טובה יותר לאנשים רבים.

ראו גם:
נהיגה בטוחה בגיל הזהב

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715472

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר